czwartek, 17 sierpnia 2017

Technika filet, czyli wszystko co warto wiedzieć o ściegu siatkowym

Niedawno pokazałam mój pierwszy duży obraz Papieża Jana Pawła II wykonany techniką filet (link tutaj). Niestety nie wyszedł idealnie, ponieważ popełniłam kilka błędów.  Dlatego postanowiłam się doszkolić i zebrać możliwie najwięcej informacji o tym jak wykonać ładną pracę tą techniką. Zrobiłam sobie notatki i postanowiłam się z Wami nimi podzielić.

Porady podzieliłam na 3 części:
I    Przed przystąpieniem do szydełkowania
II   W trakcie szydełkowania
III Po zakończeniu szydełkowania


Część I Przed przystąpieniem do szydełkowania


1. Ważny jest wybór obrazka, który chce się wykonać. Nie zawsze warto wybierać bardzo duży schemat z niezliczoną ilość drobnych elementów jeśli jest się osobą początkującą. Każdy chciałaby już widzieć swój efekt pracy, ale niestety przy bardzo dużym schemacie trzeba trochę na niego poczekać. Po co niepotrzebnie się denerwować. Poza tym im większy schemat do wykonania tym prawdopodobieństwo zrobienia błędu jest większe. To może zniechęcić. Lepiej wybrać mniejszy i wykonać go staranniej. Poniżej wstawiłam przykładowe schematy.




źródło: https://pl.pinterest.com/ , olgakam.gallery.ru

2. Wybór nici i szydełka jest również bardzo ważny przed przystąpieniem do szydełkowania. Mój obraz wykonałam bawełnianym kordonkiem o grubości 50x4 i szydełkiem 1,75 mm. Gdybym jednak użyła cieńszego kordonka i mniejszego szydełka to nie byłoby tak widać różnic w szerokości między dołem a górą mojego obrazu. Różnica w szerokości pełnej kratki, która składa się z 4  słupków  a pustą kratką, która składa się ze słupka, 2 oczek łańcuszka, słupka będzie mniej widoczna niż przy użyciu cieńszych nici/kordonka. Obraz będzie mniejszy, ale zyska na jakości. Dlatego kolejny obraz będę już wykonywać zdecydowanie cieńszą nitką i mniejszym szydełkiem.


3. Jak już dokona się wyboru odpowiedniego wzoru, nici i szydełka to należy się zastanowić, od której strony będzie lepiej go zacząć. Można robić od dołu do góry lub od boku do boku. Tak wygląda obrazek robiony od dołu do góry.



Bardzo dużo firanek i zazdrostek  robi się ściegiem siatkowym i to właśnie w tych robótkach bardzo często sprawdza się szydełkowanie od boku do boku. 

4. Warto wziąć pod uwagę zrobienie lamówki dookoła obrazu. Robótka będzie lepiej trzymać kształt i łatwiej będzie się blokować. W tedy trzeba pamiętać aby do wybranego wzoru dokładać odpowiednią ilość słupków.  Warto się nad tym zastanowić zanim przystąpi się do dziergania aby odpowiednio rozplanować swoją pracę. Jeśli jednak zapomni się o dodaniu odpowiedniej liczbie słupków też nic się nie stanie. Tę lamówkę można zrobić po skończeniu całej robótki wykonując półsłupki.

II W trakcie szydełkowania


1. Robótkę zaczyna się od wykonania odpowiedniej liczby oczek łańcuszka. A liczy się to w następujący sposób: ogólną liczbę kratek mnoży się przez 3 i dodaje 3 oczka łańcuszka - jeżeli zaczynamy od pełnej kratki lub 5 oczek łańcuszka - jeżeli zaczynamy od pustej kratki. Nie należy zrobić łańcuszka zbyt luźno.

2. Robiąc dużo pełnych kratek obok siebie warto bardziej ściskać każdy słupek. Jeśli zrobi się zbyt luźno robótka poszerzy się niepotrzebnie w tych miejscach i trudniej będzie nadać jej równy kształt.

3. Z kolei oczka łańcuszka w pustych kratkach nie muszą być bardzo mocno ściskane.

III Po zakończeniu szydełkowania


1. Warto sprawdzić czy ilość kratek na dole jest taka sama jak u góry robótki. Będzie to miało znaczenie przy blokowaniu obrazu.

2. Obraz należy wykrochmalić gotowym krochmalem lub zrobionym w domu. Jak zrobić domowy krochmal pisał już na swoim blogu (link tutaj). A następnie zablokować nie żałując szpilek i igieł. Można to zrobić wbijając je nawet co 1 cm. Robótka uzyska pożądany kształt. Blokowanie wymaga czasu i cierpliwości, ale dla dobrego efektu warto!

Podsumowując: bardzo przyjemnie robi się techniką filet i myślę, że warto się w niej zakochać. Prace wykonane ściegiem siatkowym robią wrażenie nawet na tych, którzy nie są fanami robótek ręcznych.

Mam nadzieję, że moje porady będą pomocne przy tworzeniu Waszych dzieł sztuki. Zachęcam także do podzielenia się w komentarzu swoimi poradami na temat ściegu siatkowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Post Ads (Documentation Required)

Author Info (Documentation Required)

Będę mi miło jeśli zostawisz komentarz. Z przyjemnością odwiedzę Twoją stronę.