środa, 20 września 2017

Co wybrać druty czy szydełko? moje przemyślenia na temat nauki dziergania

Wiele osób zadaje sobie te pytanie, co wybrać do nauki dziergania druty czy szydełko? co jest łatwiejsze do opanowania? Postanowiłam trochę ułatwić Wam wybór i zanotowałam wszystkie wady i zalety zarówno szydełek jak i drutów, jakie tylko przyszły mi do głowy.

Zalety szydełka/szydełkowania

+ łatwiej jest opanować jeden drut
+ Internet to kopalnia wiedzy, na youtube jest bardzo dużo filmików z kursami dla początkujących
+ ściegi na szydełko są bardzo proste
+ robótka wykonana szydełkiem nie ma ograniczenia co do wielkości, można wykonywać bardzo duże robótki
+ łatwiej jest trzymać w ręce ponieważ 1 drut i to w dodatku nie jest zbyt długi
+ jest krótsze od drutów więc zajmują mniej miejsca, przez co łatwiej jest przechowywać lub zabrać ze sobą (oprócz szydełka tunezyjskiego, które może być tak długie jak druty)
+ bardzo dużo rozmiarów szydełka do wyboru, wykonanych z różnych materiałów (np. metalowe, stalowe, aluminiowe, bambusowe, plastikowe)
+ nawet jeśli  przeoczy się 1 oczko lub słupek to robótka nie będzie się pruła
+ można wykonywać biżuterię
Wady szydełka/szydełkowania

- bardziej włóczko żerne niż druty
- dużo podstawowych splotów do nauki np, oczko łańcuszka, słupek, półsłupek




Zalety drutów

+ oszczędność włóczki, mniej pochłaniają włóczki przy pracy niż szydełko
+ są tylko dwa podstawowe oczka, oczka prawe i oczka lewe
+ duży wybór rozmiarów drutów
+ wykonywane na nich prace mogą być bardzo dużych rozmiarów ze względu na ich długość a także możliwość ich wydłużenia za pomocą żyłki
+ często druty posiadają znacznik na końcu drutu, który zabezpiecza robótkę przed zsunięciem się oczek 

Wady drutów

- brak haczyka na początku drutu powoduje, że początkującym trudniej jest nabieranie oczek
- brak haczyka powoduje również, że sobą niewprawionym spadają oczka 
- robótka ma ograniczenie co do wielkości, wynika to z faktu, że za każdym przerabia się  oczka znajdujące się na jednym z drutów
- nie wszystkie druty posiadają znacznik na końcu, który chroni robótkę przed zsunięciem się z drutu
- w przypadku przeoczenia 1 oczka robótka zacznie się pruć
- druty są dłuższe niż szydełko przez co na początku nie jest łatwo znaleźć sobie wygodną pozycję do dziergania 
- wykonanie niektórych robótek wymaga użycia więcej niż 2 drutów, np.3 lub 4 a to już jest trudniejsze


Jeśli chodzi o rozmiar drutów i szydełek to tutaj jest remis. Jest bardzo duży wybór.
Jest jeszcze jedna wspólna cecha, którą można uznać za wadę lub jako zaletę to zależy jak na to spojrzeć. Otóż jeśli się już   zacznie to już trudno skończyć przygodę z nimi. Niestety druty i szydełko bardzo uzależniają, czy to jest uleczalne ? nie wiem, póki co nie zamierzam się z szydełkowania leczyć :)

 


Skąd czerpać wiedzę na temat nauki sztuki dziergania na drutach i szydełku?






- youtube, chętnie korzystam z filmików autorów TheMagikArt, Ania Crochetpl
-czasopisma, ostatnio kupiłam Sabrina robótki, Moje robótki, Robótki ręczne extra,
- książki np, 220 splotów szydełkowych,
- blogi, crochet.pl, jak zrobić granny squary, blogi producentów włóczek 
- społeczności tematyczne np. pinterest, grupy na facebook,
- od babci, mamy, koleżanki
- w szkole na zajęciach prac ręcznych, w szkole podstawowej miałam kilka godzin poświęconym robieniu na drutach, szyciu, ale to było wieki temu :)
- płatne kursy organizowane przez instytucje działające na terenie miasta, gminy, np. Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu, organizuje takie warsztaty
- bezpłatne warsztaty na imprezach plenerowych np. dożynki, dni miasta, dni osiedla, targi, wystawy,
- na imprezach charytatywnych, 
- bezpłatne warsztaty organizowane w celu promocji szczytnego celu, 

28 września organizowane są bezpłatne warsztaty szydełkowania w Pracowni Kuniec Dymbiec na ul. Łozowej 77 w Poznaniu, na które serdecznie zapraszam, więcej szczegółów tutaj. Wezmę w nich udział a także moje koleżanki z grupy Ośmiorniczki dla wcześniaków, będziemy uczyć dziergać nie tylko ośmiorniczki. Na miejscu będą szydełka i włóczki, dlatego prosimy zabrać ze sobą tylko dobry humor i chęci do nauki.

Jeśli przychodzą Wam do głowy jeszcze inne wskazówki dla osób początkujących to zachęcam do podzielenia się nimi w komentarzu.

2 komentarze:

  1. Wybór narzędzia do nauki wykonania dzianiny, w dużym stopniu zależy od tego,która z technik bardziej nam się podoba i co chcemy samodzielnie stworzyć.Ja zaczynałam od szydełkowania spódniczki mini,bo takie były modne.Druty wydawały mi się trudniejsze,ale spotkałam więcej osób dziergających,niż szydełkujących i z czasem chwyciłam druty,by uzyskać delikatną, miękką dzianinę.Trudno powiedzieć,która technika jest trudniejsza,to zależy od wzoru.Jedno wiem,że szydełko i druty działają lepiej,niż środki uspokajające,więc zachęcam do nauki osoby niezdecydowane. Pozdrowionka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękujemy za opinię. W moim przypadku było trochę inaczej. W szkole podstawowej na pracach ręcznych uczyliśmy się na drutach. Z kolei jako kilku letnia dziewczynka widziałam jak siostra obrabia materiały szydełkiem. Kilka lat temu zobaczyłam, że moja ciocia robi przepiękny ozdoby na szydełku. W tedy pomyślałam, że ja też mogłabym spróbować. Początkowo myślałam, że to będzie krótka przygoda, ale się pomyliłam. Zakochałam się w szydelkowaniu, ta przygoda trwa nadal. Zgadzam się z opinią - robótki ręczne wyciszają i relaksują. Pozdrawiam :)

      Usuń

Post Ads (Documentation Required)

Author Info (Documentation Required)

Będę mi miło jeśli zostawisz komentarz. Z przyjemnością odwiedzę Twoją stronę.